Mommy, Personal

Van couch potato naar (semi-)Sporty Spice

Echt sportief ben ik mijn volwassen leven nooit echt geweest. Het is zelfs zo dat ik sinds ik mama ben, meer ga sporten dan ik de afgelopen tien jaar ooit heb gedaan. Een echte couch potato dus. Maar, sporten combineren met een gezin, hoe is dit mogelijk? Toen ik net bevallen was van Aline had ik amper nog tijd zou voor mezelf, laat staan om te sporten. Maar zie nu, anderhalf jaar later sport ik nog steeds op een ‘bescheiden’ niveau! Hoe dan?!

Deze foto is eigenlijk het beste voorbeeld dat ik kan geven over hoe ik het klaarspeel thuis. Niet tussen de soep & de patatten zoals ze in Vlaanderen zeggen, maar wel tussen de slaapjes van Aline en haar speelgoed door. Wanneer ze slaapt snel eventjes een ‘beweegmoment’ meepikken. Zowel ‘s middags in het weekend op mijn stepper als ‘s avonds in de week wanneer ik ga lopen. Geen topsportmateriaal of giga-calorie-burning toestanden dus, maar ik beweeg. En door al die kleine beetjes, merk ik stilaan een strakker en gezonder lichaam.

Mijn stepper van Lidl Sport staat boven in mijn ‘blogkamer’, klaar om naar beneden te halen en voor de televisie wat te steppen als Aline haar middagdutje doet. Een lichtgewicht en makkelijk te versleuren binnenshuis. Ik probeer dit toch een klein halfuurtje vol te houden en ook de handvaten met weerstand te gebruiken. Niet duur en eigenlijk best efficient. De crosstrainer die ik vroeger vaak gebruikte staat nu onder de carport en werd ingeruild voor driewekelijkse loopsessies..

Ook ga ik over de middag op het werk om de dag een halfuurtje fitness gaan doen. Gerichte oefeningen die voornamelijk werken op spierkracht en core-stability. Een halfuurtje lijkt misschien weinig, maar ik merk een ongelooflijk resultaat. Zowel in kledingmaten als in spiermassa. En ik kan ‘t perfect doen in m’n middagpauze, dus in plaats van te ‘schimmelen’ over de middag, ben ik toch 2 à 3 keer in de week opnieuw aan het bewegen.

Alleen, door de bijkomende spiermassa merkte ik nagenoeg géén verschil op de weegschaal. Integendeel. Op een gegeven moment kreeg ik 4kg spiermassa bij, en ging er slechts 1kg vet af.. Resultaat: +3kg op de weegschaal. Voor mij was dit dé klik om de crosstrainer vaarwel te zeggen en te beginnen met hardlopen. Ik loop nu telkens een 30-35min, met afwisselend wandelen en lopen door elkaar. Mijn doel is om tegen de zomer toch een dik halfuur zonder stoppen te kunnen lopen. Geen afstands-doel, maar wel een bewegingsdoel: een halfuurtje tot veertig minuten intensief lopen!

Sporten

Want bewegen is de enige remedie voor mij tegen overgewicht. Mager ben ik nooit geweest – ik woog rond mijn vijftiende zelfs een stuk in de 90 – en zal ik ook nooit worden, maar door af en toe gezonder te eten (want who am I kidding, ik drink graag eens een glas en eet gewoon graag) en vaak te bewegen behoud ik m’n gewicht. Daarom dat ik voornamelijk werk op de versteviging van mijn lichaam. Kilo’s zijn immers maar een getal? Al merk ik wel dat het lopen ook daar een impact op begint te hebben! Benieuwd wat dit op lange termijn zal geven ..

Hoe combineren jullie sporten met het gezin? Lukt dat vlot? Of wat doe jij van sport om toch

Groetjes,

Laura

9 thoughts on “Van couch potato naar (semi-)Sporty Spice

  1. Ik ben ook nooit een echte sporter geweest, heb een tijdje wel nog een dag per week in een groep gesport, maar daar uiteindelijk mee gestopt. Ik ging het thuis via YouTube wel zelf doen… maar dat komt er dan niet van. Ik probeer wel gezond te eten, maar er is ook zoveel lekkers dat toch niet zo gezond is, en waar ik niet kan vanaf blijven ;), dus ik zou misschien toch eens wat meer moeite moeten doen!

  2. Goed bezig! Ik doe aan dansen (wekelijks trainen en wedstrijden) – modern en garde. Van fitness word ik niet heel gelukkig helaas..

  3. Ik danste vroeger altijd erg graag en daarnaast heb ik een hoop andere sporten gedaan. Helaas laat mijn lichaam dit momenteel niet toe. Daardoor ben ik ook flink aangekomen. Ik probeer nu meer te lopen en wandelen om toch een beetje in beweging te blijven.

  4. Goed bezig! Ik probeer 3x per week te sporten. Het liefst 2x naar de sportschool en 1x een workout video thuis. Toch vind ik het best lastig combineren met een fulltime baan en m’n reisblog. Maar zoals je zegt, geen smoesjes meer! On my way to the gym, haha!

  5. Goed dat je er zo bewust mee bezig bent. Ik ben nog zoekende. Ik houd van yoga en wandelen, maar lig nog vaak te ‘beschimmelen’ op de bank! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *