Mommy, Personal

Mommy Talk: iets met borsten & bevallen

Hoewel ik intussen al bijna 20 maanden trotse mama ben van Aline, merk ik dat m’n lichaam niet meer hetzelfde is als vroeger. Enkele maanden geleden schreef ik hier al eens een stukje over in deze blog, en intussen zijn we al bijna een jaartje verder. Door het feit dat ik regelmatig sport ben ik stilaan terug in ‘vorm’ aan het raken, maar sommige dingen zullen wellicht nooit meer hetzelfde zijn als voor mijn zwangerschap. En ja, mijn borsten horen daar bij. There. I said it.

Borsten & bevallen

Meten is weten

Hoewel de grootte van mijn borsten niet echt veranderd is, is de vorm wel degelijk anders. Zowel tijdens als na de zwangerschap. Gelukkig geen theezakjes-scenario, maar het voelt gewoon anders. Moeilijk uit te leggen als je zelf geen kinderen gehad hebt, maar mama of geen mama, jullie herkennen het wellicht wel: loszittende BH-bandjes, een BH dat knelt, cups waar je borsten ofwel in zwemmen of in uitpuilen .. ? Allemaal zaken dat wijzen op het feit dat je wellicht een verkeerde BH-maat draagt ..

Ik had een beetje een combinatie van al het bovenstaande, afhankelijk van het model. Waar ik vroeger ook heel weinig belang hechtte aan het comfort, merkte ik nu dat ik echt wel snakte naar iets wat goed zat. Op den duur begon ik dan ook enkel bralettes te dragen omdat ik niets meer kon verdragen, maar met een cupmaat D is dat ook niet altijd de beste keuze. En echt elegant zijn ze ook niet hé? Miserie, miserie..

Borsten & bevallen

Dit fenomeen doet zich overigens NIET enkel voor bij mama’s, want uit onderzoek blijkt dat circa 80% van de vrouwen een BH draagt met de verkeerde maat. Ja, je leest het goed: 80%! Ik was dus zeker niet alleen. Achteraf gezien is het eigenlijk best stom dat ik het niet eerder liet ‘berekenen’, want een BH met de juiste maat is niet alleen comfortabel, het is namelijk ook beter voor je gezondheid en je kleding valt een stuk beter. Maar, hoe doe je dat?

  • 1. Meet je onder-borstomvang: Om je onder-borstomvang op te meten, meet je de omvang van je lichaam net onder je borsten. Sta met het opmeten voor een spiegel zodat je goed ziet wat je doet en er zeker van bent dat je het meetlint recht houdt. Ook is het belangrijk om in de gaten te houden dat je het meetlint niet te los, maar ook niet te strak houdt. De onder borstomvang geeft de grootte van de borstband van je bh weer en wordt als een nummer in centimeters (ca. 60-135 cm) weergegeven.
  • 2. Meet je cup maat: Om je cup maat te berekenen, meet je jouw borstomvang op het volste gedeelte van jouw borst op. Meestal is dit ter hoogte van je tepels. Let erop dat je het meetlint niet te strak of te los vasthoudt. Ook hier helpt de spiegel erbij dat je het meetlint goed recht houdt.

Je kan het dus zelf doen, maar ik laat het eigenlijk elke keer ‘herberekenen’ wanneer ik langs ga bij Hunkemöller. Ik koop daar ‘t vaakst m’n lingerie, dus als ik daar weet welke maat ik heb, weet ik dat ‘t goed zal zitten. Al hun verkoopmedewerkers zijn trouwens getraind in het bepalen van dé perfecte bh maat, waardoor ik zelf niet meer moet gaan meten. ‘k Ben helaas niet zo’n handige op dat vlak, dus gelukkig dat ik bij hen terecht kan!

Gone baby’s, gone boobies?

Misschien een dramatische titel, maar eentje die gelukkig niet volledig opgaat. Je kunt de stevigheid in je borsten na de zwangerschap enigszins terugkrijgen met bepaalde borstspieroefeningen. Ik deed bijvoorbeeld deze oefening enkele keren per week, en ik had de indruk dat dit wel goed hielp:

  • Hou je handen met je handpalmen tegen elkaar aan voor je borst. Houd je onderarmen horizontaal, je ellenbogen naar buiten wijzend. Druk je handpalmen kort en stevig tegen elkaar aan en ontspan weer. Herhaal dit 15 keer en ontspan daarna je armen. Herhaal drie keer, en liefst eens ‘s morgens en ‘s avonds

Daarnaast kan je ook beginnen met wekelijks wat push-ups te doen of aan ‘planking’ te doen. Deze oefeningen zijn goed voor je borstspieren. Ook zwemmen en roeien zijn sporten waarbij je je borstspieren actief gebruikt en die dus kunnen helpen het zaakje wat steviger te krijgen.

Borsten & bevallen

Let wel, deze oefeningen helpen niet voor iedereen. Dus laat je zeker niet ontmoedigen. Belangrijker is misschien wel om te accepteren dat je lichaam veranderd is. Het heeft een baby gedragen, gebaard en misschien heb je ook wel borstvoeding gegeven. Het is heel dus normaal dat dit sporen heeft achtergelaten. Sterker nog: dat is iets om trots op te zijn! En niets beter om die ‘trots’ in een mooi, sexy & passend jasje (lees: BH) te stoppen, nietwaar?

Groetjes,

Laura

15 thoughts on “Mommy Talk: iets met borsten & bevallen

    1. Ik schrok ook van het getal moet ik zeggen. Maar ik droeg vroeger ook de verkeerde maat hoor. In m’n hoofd vond ik mezelf ‘slanker’ met een 85C dan nu met mijn 95D, maar m’n BH’s hebben nog nooit zo goed gezeten (en ik zie er ook plots een stuk slanker uit, nu alles niet meer uitpluilt, haha!)

  1. Ik had laatst voor het eerst mijn maat laten berekenen bij Hünkemuller en de uitkomst verbaasde me maar ik dacht ‘zij zijn de specialist. Na een paar dagen de nieuwe bh dragen vond ik het toch écht niet fijn zitten maar helaas wordt het dan niet meer geruild. Zonde, ik ben weer terug naar mijn eigen oude bh’s (en maat)!

    1. Oh nee, dat is echt wel geen goede reclame! Ik zou het misschien toch eens melden dan in de winkel. Kan niet de bedoeling zijn dat ze verkeerd advies geven hé? Ik heb ‘t gelukkig nog niet voorgehad. Goed dat je dit even deelt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *