Personal

Ik ben géén influencer!

Enkele weken geleden liep ik met een vriendin in Gent wat te snuisteren in een zogenaamde ‘belevenis’-winkel, toen mijn oog viel op enkele flashy, schreeuwerige boeken. Met name de boeken: ‘Hoe word ik Instafamous’, ‘Instaproof’ en ‘Snap’ Heel mooi vormgegeven boeken, die je beloven in sneltempo dé nieuwste influencer te maken. Influencer.. Bah.

Ik ben géén influencer. Zo, dat is er van de eerste keer ook al uit. Ik haat het woord influencer. Niet de influencers zelf, maar wél voor wat het woord intussen staat. Want, zeg nu zelf, wat is een influencer nu eigenlijk? Is het iemand die mooie foto’s schiet op instagram? Iemand waar je om raad gaat vragen wanneer je iets wil kopen? Iemand die je 100% eerlijk kunt vertrouwen als die iets vertelt? Allemaal zaken die ze zouden moeten zijn, maar wat héél velen onder hen – let op, er zijn uitzonderingen – niet meer zijn.

wu wei

Overbewerkte feeds, gekochte volgers en likes, het promoten van producten die nooit het licht zouden zien mochten ze niet gesponsord zijn, .. Het is maar een greep van wat er op dit moment gaande is in het landschap waarin ik me ook in beweeg, hetzij als Blogger met een instagram account. Ik sta er bij en kijk er naar.. Want ja, de instagramtrein heb ik gemist.

“Ah, heb je maar 1,400 volgers? Dat valt niet in onze doelgroep” was een opmerking die ik kreeg op een event van een PR dame. Einde conversatie, terwijl iemand naast me zat met 50x zo veel volgers plots alle aandacht kreeg. Dat mijn blog op dat moment maandelijks meer dan 12.000 (unieke!) bezoekers trok, speelde plots geen rol meer. Enkel de (al dan niet echte?) instagramcijfertjes telden. Voor mij was er plots geen product meer beschikbaar om te testen, terwijl mijn collega – die overigens een hele zak mee naar huis kreeg – naast me grofweg toegaf dat ze het wellicht 1x ging testen voor de foto. Voor deze ervaring reed ik speciaal 2,5u van Oostende naar Antwerpen. Een les, want sindsdien ga ik enkel nog naar evenementen waar ik weet dat ik welkom ben.

En dan nog is het soms lastig .. Niets frustrerender dan onderbroken worden in een gesprek met iemand die z’n product wil voorstellen omdat net op dat moment een ‘belangrijke’ influcencer even besluit om 10 minuten z’n opwachting te maken op het evenement. Even snel overal zijn/haar gezicht laten zien, goodiebag incasseren en weer weg. Opnieuw. Je staat erbij en je kijkt ernaar. Daar sta je dan, oprecht geïnteresseerd, maar totaal gepasseerd.

Essential Honesty is al sinds 2012 mijn uitlaatklep. Mijn eigen plekje op het net waar ik nog steeds al mijn beauty-ontdekkingen – en intussen ook mijn ervaringen als mama – met jullie deel. Ook op instagram natuurlijk, maar dat is net zoals twitter, facebook en youtube een bijzaak. Ik ben meer voor het schrijven, échte verhalen. Verhalen die bestaan uit meer dan 140 tekens of die uit meer bestaan dan een foto met een paar hashtags erbij, die je na 3 seconden letterlijk niet meer te zien krijgt. Dat is hoe al duizenden jaren mensen met elkaar een band opbouwen, door het delen van verhalen. En net daar zit voor mij het verschil tussen de vluchtige social media en de artikelen die ik hier al jaren neerpen.

Want ergens ben ik wél een influencer. Wekelijks krijg ik opmerkingen van mensen die dankzij mijn artikelen een nieuwe favoriete shampoo, dagcrème of foundation hebben ontdekt. En dat zonder speciale promocodes om kopers te lokken, gesponsorde instagramposts of wat dan ook. Gewoon door een goed en eerlijk verhaal. Gesponsord én gekocht. Maar goed. Niet nodig blijkbaar voor veel merken. Maar net daarom ben ik blij met jullie als lezers, ook al zijn er velen van jullie die hier wel alles lezen, maar niet reageren. Is niet erg. I know you’re there (hihi, Google Analytics!) en I love you guys too.

Ben ik dan jaloers? Naah, verre van. Als ik zie hoe mensen gestresseerd kunnen raken over hun aantal volgers, likes, het feit dat hun foto niet 100% is wat ze wilden, de foto ‘moeten’ herposten omdat ze niet genoeg likes hebben .. Dan mogen ze hun duizenden volgers – en de bijhorende kopzorgen – houden hoor. Hoeveel influencers reizen de wereld rond voor dé perfecte instagramfoto, zonder écht te zien waar ze zijn? Jammer.. Voor mij is instagram gewoon een leuk medium om foto’s te delen. Klaar. Gedaan.

Soit, ik wil vandaag niemand bruskeren, attaqueren, schofferen of shockeren. Iedereen doet wat hij wil, en hoe die ‘t wil. En mocht je je wel beledigd voelen: sorry, maar ‘t is niet persoonlijk. Maar ik wil gewoon graag weer een beetje échte content. Al is het maar voor jullie, mijn lezers. Dankjewel.

Groetjes,

Laura

25 thoughts on “Ik ben géén influencer!

  1. Amen! Sluit me hier volledig bij aan. Tegenwoordig weet je nieg meer wat gemeend is en hoe reëel de volgers nog zijn. Ik merk inderdaad ook laatst op een event hoe sommigen snel toekomen, drankje in de hand, snel een toertje doen en inderdaad na nog geen 10min weer de deur uitzijn. Terwijl ik daar 2,5u gebleven ben uit pure interesse in de merken en hun verhaal.
    Ook het hele instagram-gebeuren laat ik aan mij voorbij. Het telkens reposten en hashtags posten en dan later ook weer verwijderen heb ik het meegehad.
    Leuke en eerlijke post, weeral 😉

  2. Ik kan me voorstellen dat je toch raar staat te kijken wanneer dit gebeurd. Het lijkt steeds meer dat het aantal bezoekers van de site niet meer mee tellen, maar volgers op IG wel. Ik deel op IG ook gewoon leuk mijn foto’s en blijf dit ook doen.

  3. Volledig mee eens! Wat is er mis met een duurzame relatie uitbouwen met iemand dat rond inhoud draait?
    Langs de andere kant kan ik mij ook storen aan follow for follow of een blog, IG, FB-followtreintje, etc. Dan hou je dat systeem met de meeste volgers toch gewoon in stand?
    Ik stoor mij ook aan instagrammers waarvan 3/4 of meer van hun posts gaat om gekregen producten, en dat ze dat niet duidelijk vermelden in de tekst of de #. Dan je toch gewoon een wandelend reclamebord? Als lezer is het voor mij dan niet meer duidelijk en is alle authenticiteit weg. En ik ook…
    Afijn, hier is het laatste nog niet over geschreven 🙂

    1. Ja, inderdaad! Ik ben denk ik nu nog braaf geweest in mijn post, maar het is ook niet mijn bedoeling om bepaalde mensen te schofferen. Ze zijn immers niet allemaal zo, en sommige mensen voelen zich nogal snel aangevallen en in ruzie heb ik dan ook weer geen zin ..

  4. Klopt wat je zegt. Ik schrijf op mijn blogs in eerste instantie voor mezelf en hoop dat mensen er iets aan hebben. Anderzijds… als één of ander bedrijf denkt dat ze door een link in een artikel meerwaarde kunnen creeren zal ik meestal ook niet nee zeggen.

    1. Het gaat voornamelijk ook niet over bloggers, maar meer over de quick-win platformen als instagram, snapchat en twitter. Kleine moeite en keihard cashen.. Blogposts vragen meer werk, tijd en inzet, of toch meer dan de gemiddelde instagrampost (er zijn uiteraard uitzonderingen hé!) denk ik?

  5. Eindelijk iemand die schrijft hoe het is! Tegenwoordig tellen alleen de nummertjes op social media, of je oprecht bent maakt niet zoveel meer uit. Liever iemand betrouwbaar en waar je je mee kan identificeren, dan iemand die een product promoot en er verder niets mee doet.

  6. ik en het volkomen met je eens: ik vertel wat ik te vertellen heb…en als ik daar mensen mee beiinvloed, dan zal dat zo zijn…Zo niet : even goede vrienden.
    In mijn branche heb ik iets minder last van Instagram, of ik heb het nog niet gemerkt…Maar net zoals Facebook op haar retour is, zal Instagram op een dag ook haar superieure positie weer verliezen.

  7. ik vond dit erg leuk om te lezen. ik probeer alleen maar producten te testen die bij mij en mijn blog passen. en helaas het aantal volgers op mijn facebook is niet erg hoog, maar ze zijn wel echt! Instagram gaat beter. Dat is toch een heel ander medium merk ik en daar zet ik dan ook meer op in. Maar het blijft lastig.

  8. Heb je helemaal gelijk in! Het is heel oneerlijk, want al die grote cijfers heb je meestal net niks aan, want hun kijken de verhalen/ foto’s niet van het desbetreffende account. Allemaal neppe gekochte volgers, alles er voor doen zodat het echt lijkt.

  9. Helemaal mee eens! Zelf volg ik bijna geen blogs op Instagram, het is allemaal zou weinig zeggend. Ik lees liever gewoon echte, oprechte blogs die schrijven over een product omdat ze er zelf enthousiast (of juist niet) over zijn, dan 10x eenzelfde artikel voorbij te zien komen met wat oppervlakkig commentaar dat de verpakking zo mooi is en de crème je huid zo zacht maakt en that’s it. Liever dan eerlijke oprechte blogs, van enthousiaste blogsters! Maar ik geloof dat veel merken/ pr bureaus nog niet helemaal in zien dat x instavolgers lang niet alles zegt!

  10. Heel herkenbaar. Ik krijg ook vaak mailtjes terug van dat mijn social media getallen niet hoog genoeg zijn. Blijkbaar draait het niet meer om de blogs

  11. Ik snap je wel hoor. Ik ben niet tegen influencer marketing, maar ik denk wel dat je heel goed moet zoeken als je een oprechte (bijvoorkeur micro-)influencer wilt. Eén die iets toevoegt, relevant en eerlijk is.

    1. Ja, dat is het helaas een beetje. Ik ben helemaal voor het idee hé, want meer dan 70% van de vrouwen checkt eerst sociale media vooraleer iets te kopen.. Maar als die sociale media dan enkel nog ‘advies’ geeft wanneer het (zwaar) gesponsord is, dan is er toch wel iets misgegaan hé?

  12. Ik ken genoeg bloggers die likes en volgers gekocht hebben op Instagram en daar kan ik zo aan ergeren. Ik die 2450 volgers op insta krijgt ene dag 5 bij ander dag 10 eraf. En volg ontvolg spelletje bah

  13. Ik had je artikel al gelezen, maar eindelijk de tijd gevonden om te antwoorden!
    Blij dat je dit aankaart, ik denk er net zo over! Zo jammer hoe het er tegenwoordig allemaal aan toe gaat.
    Mensen die elke dag wel iets anders aankaarten, elke week fan zijn van een ander merk horloges of beauty. Zo jammer dat je dan niet authentiek kan blijven! En dat er niet meer naar de persoon en de inhoud gekeken wordt, maar enkel het aantal volgers. Vaak wordt er zelfs niet meer gevraagd naar de blog zelf, enkel insta is belangrijk.
    Hoop dat met die veranderingen die instagram aan het uitvoeren is, dat het toch wat helpt om echte cijfers bloot te leggen, maar vrees er toch voor dat dat nooit volledig lukt.

    1. Neen, want er zullen altijd achterpoortjes bestaan vrees ik. Maar goed, zo lang je lezers wéten dat je authentiek blijft, kan je maar hopen op leuke, interessante en vooral echte samenwerkingen ..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *